Κινηματογραφική Λέσχη ΦΟΥ
2015 - 2016
Δευτέρα 28 Μαρτίου 8.15 μμ
Η Κινηματογραφική Λέσχη του Φ.Ο.Υ. θα προβάλει την ταινία "Κραυγές στη Σιωπή" του Ρόλαντ Τζόφι .
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα όπως τα διηγήθηκε ο δημοσιογράφος που τα έζησε, Sydney Schanberg, οι Κραυγές στη Σιωπή είναι η ιστορία δύο ανδρών, των οποίων η φιλία δοκιμάζεται από την αγριότητα και την παραφροσύνη της Καμπότζης λίγο πριν το τέλος του πολέμου στο Βιετνάμ.
Ανοίγοντας στα 1975, ο Roland Joffe τοποθετεί την ταινία του στην πόλη της Πνομ Πεν, όπου ο Sydney Schanberg (Sam Waterston) προσπαθεί να αποκαλύψει την αλήθεια για τους εγκληματικούς “λάθος” βομβαρδισμούς των Αμερικανικών στρατευμάτων, με τη βοήθεια του ομοεθνή του φωτογράφου Al Rockoff (John Malkovitch), του βρετανού δημοσιογράφου Jon Swain (Julian Sands) και φυσικά του διερμηνέα-δημοσιογράφου Dith Pran.
Αντιπαραθέτοντας τη δεμένη ομάδα των δημοσιογράφων με μια χώρα εν μέσω πολύνεκρου εμφυλίου, ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί ως φόντο τα τραγικά γεγονότα για να εξυμνήσει την ιδέα της ανδρικής φιλίας και της πίστης στο ιδεώδες της ελεύθερης ενημέρωσης, όπως αυτά αντικατοπτρίζονται στη σχέση του Shanberg με τον Pram.
Για κάτι περισσότερο από το πρώτο μισό της δυόμισι ωρών διάρκειας της ταινίας, ο πρωτάρης τότε Joffe επικεντρώνει το θέμα του στις αποκρουστικές εικόνες του πολέμου, προσπαθώντας να αναδείξει τόσο τη φρικαλεότητα όσο και τον κίνδυνο στον οποίο ζούσαν οι ήρωές του. Χωρίς να ξεφεύγει από μερικές ευκολίες, καταφέρνει να καδράρει μαγευτικές σκηνές ανθρωπιάς, και σεκάνς σκηνοθετικού μεγαλείου. Ενσυνείδητα απόσχων από την εντυπωσιοθηρία, το συναισθηματικό εκβιασμό και την αντιαμερικανίζουσα ηθικολογία, δεν τον εμπόδισαν να απεικονίσει και να κριτικάρει με σκληρό τρόπο τη μιλιταριστική τακτική παραπληροφόρησης που επικρατούσε στην περιοχή, προκαλώντας έτσι με την ταινία του σημαντικό θόρυβο όταν προβλήθηκε.
Στο δεύτερο μισό, η ταινία ρίχνει τους ρυθμούς και μεταπηδά από τη θεματική της ανδρικής φιλίας στην αγωνία και την οδύνη του Pram, αιχμαλώτου πλέον σε στρατόπεδο συγκέντρωσης της Khmer Rouge, ενός κομμουνιστικού καθεστώτος που σκοπεύει να ιδρύσει ένα νέο κράτος με βάση μια εντελώς εξισωμένη λαϊκή μάζα. Με τη βοήθεια του διευθυντή φωτογραφίας Chris Menges, στολίζει την ερμηνεία του Dith Pram με μαγευτικά τοπία μιας μετα-Αποκαλυπτικής Καμπότζης. Οι δύο προαναφερθέντες σήκωσαν τα δύο από τα τρία Όσκαρ που κέρδισε η ταινία, με το τρίτο να πηγαίνει στον Jim Clark για το μοντάζ, ενώ ο σκηνοθέτης Roland Joffe, ο πρωταγωνιστής Sam Waterston και ο σεναρίστας Bruce Robinson κέρδισαν τρεις διόλου ευκαταφρόνητες υποψηφιότητες, μαζί με άλλη μία για το Όσκαρ Καλύτερης ταινίας
Αντιπαραθέτοντας τη δεμένη ομάδα των δημοσιογράφων με μια χώρα εν μέσω πολύνεκρου εμφυλίου, ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί ως φόντο τα τραγικά γεγονότα για να εξυμνήσει την ιδέα της ανδρικής φιλίας και της πίστης στο ιδεώδες της ελεύθερης ενημέρωσης, όπως αυτά αντικατοπτρίζονται στη σχέση του Shanberg με τον Pram.
Για κάτι περισσότερο από το πρώτο μισό της δυόμισι ωρών διάρκειας της ταινίας, ο πρωτάρης τότε Joffe επικεντρώνει το θέμα του στις αποκρουστικές εικόνες του πολέμου, προσπαθώντας να αναδείξει τόσο τη φρικαλεότητα όσο και τον κίνδυνο στον οποίο ζούσαν οι ήρωές του. Χωρίς να ξεφεύγει από μερικές ευκολίες, καταφέρνει να καδράρει μαγευτικές σκηνές ανθρωπιάς, και σεκάνς σκηνοθετικού μεγαλείου. Ενσυνείδητα απόσχων από την εντυπωσιοθηρία, το συναισθηματικό εκβιασμό και την αντιαμερικανίζουσα ηθικολογία, δεν τον εμπόδισαν να απεικονίσει και να κριτικάρει με σκληρό τρόπο τη μιλιταριστική τακτική παραπληροφόρησης που επικρατούσε στην περιοχή, προκαλώντας έτσι με την ταινία του σημαντικό θόρυβο όταν προβλήθηκε.
Στο δεύτερο μισό, η ταινία ρίχνει τους ρυθμούς και μεταπηδά από τη θεματική της ανδρικής φιλίας στην αγωνία και την οδύνη του Pram, αιχμαλώτου πλέον σε στρατόπεδο συγκέντρωσης της Khmer Rouge, ενός κομμουνιστικού καθεστώτος που σκοπεύει να ιδρύσει ένα νέο κράτος με βάση μια εντελώς εξισωμένη λαϊκή μάζα. Με τη βοήθεια του διευθυντή φωτογραφίας Chris Menges, στολίζει την ερμηνεία του Dith Pram με μαγευτικά τοπία μιας μετα-Αποκαλυπτικής Καμπότζης. Οι δύο προαναφερθέντες σήκωσαν τα δύο από τα τρία Όσκαρ που κέρδισε η ταινία, με το τρίτο να πηγαίνει στον Jim Clark για το μοντάζ, ενώ ο σκηνοθέτης Roland Joffe, ο πρωταγωνιστής Sam Waterston και ο σεναρίστας Bruce Robinson κέρδισαν τρεις διόλου ευκαταφρόνητες υποψηφιότητες, μαζί με άλλη μία για το Όσκαρ Καλύτερης ταινίας
Ιωσήφ Πρωιμάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου